Klantadviseurs Helma en Marco aan het woord
In de wereld van de Ambulante Begeleiding spelen klantadviseurs een belangrijke rol. Maar wat houdt deze functie eigenlijk in? En hoe dragen zij bij aan het geluk van klanten en medewerkers binnen de Begeleiding? Om dit beter te begrijpen, spraken we met twee enthousiaste klantadviseurs, Helma en Marco.
Even voorstellen
Helma Blom, met 42 jaar ervaring in de zorg, begon haar carrière als Verzorgende. Ze groeide door en rolde uiteindelijk in de functie van klantadviseur. Haar collega, Marco, begon zijn loopbaan als danser maar maakte een overstap naar de zorg, waar hij uiteindelijk ook zijn weg vond naar de rol van klantadviseur.
Afwisseling en verantwoordelijkheid
In gesprek met Helma en Marco wordt al snel duidelijk dat werken als klantadviseur heel afwisselend is en veel verantwoordelijkheid met zich meedraagt. Zo zijn zij het eerste aanspreekpunt voor klanten, kijken ze welke zorg passend is en sparren ze met onze ambulant begeleiders. Ook zijn de klantadviseurs het visitekaartje van Actief Zorg bij onder andere gemeentes, WMO consulenten en huisartsen zodat de Ambulante Begeleiding verder groeit.
Een dag in het leven van een klantadviseur
Een typische werkdag begint met het doornemen van e-mails en berichtjes beantwoorden. De ambulant begeleiders van Actief Zorg weten de klantadviseurs steeds beter te vinden als ze vragen hebben over een casus. 's Middags gaat Marco bijvoorbeeld naar een netwerkbijeenkomst om te vertellen over Actief Zorg. Helma gaat op huisbezoek bij een klant waar ze naast de Thuisondersteuning nu ook een indicatie voor Begeleiding regelt.
Een uitdagende baan
Werken als klantadviseur kan uitdagend zijn. Marco vertelt: ‘’Laatst was ik bij een mevrouw op bezoek. Haar huis was zwaar vervuild en de gemeente wilde het leegruimen. Alleen heeft deze mevrouw verzameldrang: zij is gehecht aan álles wat in huis te vinden is. Het is belangrijk dat daar begeleiding komt, anders staat het huis zo weer vol. Dan moet je wel overtuigend kunnen zijn bij de WMO-consulent om een indicatie te krijgen.’’
Helma bevestigt: ‘’Het is heel belangrijk dat je je communicatie kunt aanpassen aan degene die tegenover je zit. Met een Brabantse klant maak ik heel anders contact dan met iemand van de gemeente.’’ Helma en Marco zetten elke dag ‘Geluk dichtbij’ voorop.
Wilt u verder lezen over begeleiding? Klik hier voor meer informatie.